Viikkokatsauksen on tarkoitus tehdä viinimaailman tapahtumien seuraamisesta helppoa. Me keräämme edellisen viikon tärkeimmät ja kiinnostavimmat uutiset yhteen artikkeliin, josta niihin on kätevä ja nopea tutustua.

Tärkeimmät viiniuutiset viime viikolta:
📌 Viinihuijaukset: Tuottaja haastettu espanjalaisen viinin myymisestä ranskalaisena
📌 Samppanjan myynti laskussa
📌 Uusi tutkimus: Viinit pitävät pintansa myös nuorten keskuudessa
📌 Italian montepulciano-sota
📌 Kulutustottumuksista: Alkoholiin käytetyn rahamäärän lasku saattaa olla väliaikaista
Wine Searcher: Tuottaja haastettu espanjalaisen viinin myymisestä ranskalaisena
Etelä-Ranskassa sijaitsevan viinitilan omistaja oli oikeudessa viime viikolla syytettynä siitä, että hän toi maahan 48 tankillista espanjalaista viiniä, pullotti sen ja myi pääasiassa pohjois-Ranskassa IGP Aude -viininä.
Alueellisen sanomalehden L'Indépendantin mukaan tapaus ulottuu vuoteen 2016, jolloin tulli- ja petostutkijat tekivät ratsian nimettömään viinitilaan Limoux'ssa paikallisten viininviljelijöiden antamien vinkkien perusteella.
"Tutkimus paljasti nopeasti bulkissa myytävien viinien väärentämisen, jossa erityisesti espanjalainen viini myytiin uudelleen ranskalaisena, IGP Aude -nimikkeen alla", kertoi lehti.
Vuosien 2014 ja 2017 välillä 12 776 hehtolitraa (lähes 1,3 miljoonaa litraa) espanjalaista viiniä kantoi ranskalaista etikettiä ja kyseinen yritys kääräisi tästä 420 000 euroa voitot.
Viinitilan 60-vuotias omistaja väitti Carcassonnen rikosoikeudessa keskiviikkona olleensa tietämätön tapahtumista vierittäen syytä vuonna 2017 palkkaamansa avustajan niskoille. Syyttäjät eivät osoittaneet juurikaan myötätuntoa.
"Olen yllättynyt kuullessani syytetyn sanovan, ettei hän ollut tietoinen", sanoi Ranskan appellaatiosuojan eli INAO:n lakimies. "Hänhän on kuitenkin ollut tekemisissä suurten jakelukanavien kanssa 30 vuotta. Tämä ei ole vain hyökkäys koko viiniteollisuutta vastaan, vaan myös kuluttajia kohtaan."
Sekä omistaja että viinitila tuomittiin maksamaan sakkoja. Kyseessä ei lainkaan ole ainoa viime vuosina etelä-Ranskassa tapahtuneista huijauksista. Muun muassa vuonna 2016 tuhopoltettiin viinitila, jota syytettiin 2,5 miljoonan espanjalaisen viinilitran myynnistä ranskalaisena.

Wine Searcher: Samppanjan myynti laskussa
Samppanjan myynti on laskenut Ranskassa tänä vuonna jo 20 prosenttia (tähän mennessä) ja suurimmaksi syyksi epäillään samppanjan hintojen nousua.
NielsenIQ-raportin mukaan samppanjan myynti laski tammikuun 1. päivästä joulukuun 3. päivään välisenä aikana 20,7 prosenttia.
Vaikka koronavuosina nähtiinkin hetkellistä kasvua samppanjan myyntiluvuissa, on myynnin lasku jatkunut silti jo vuosikymmenen ajan. Syyksi arvellaan kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja edukkaampien vaihtoehtojen suosimista. Ranskan supermarkettien keskimääräiset samppanjahinnat ovat nyt 30 euroa pulloa kohden, kun taas muut kuohuviinit maksavat keskimäärin kuusi euroa. Supermarkettien samppanjamyynti edustaa vain 27 prosenttia kokonaismyynnistä Ranskassa, mutta ne antavat suunnan koko markkinalle.
The Buyer: Viinit pitävät pintansa myös nuorten keskuudessa
Nuorison juomistottumusten muutos on ollut keskustelun aiheena jo pidempään ja kulutus on laskenut lähes kaikissa kategorioissa.
Mutta mitkä tekijät ovat laskevan trendin takana? Tätä selvittääkseen Yhdysvalloissa tehtiin lokakuussa uusi tutkimus nimeltään "Milleniaalit ja Z-sukupolvi: Kattava tutkimus alkoholi- ja alkoholittomien juomien ostamisesta ja kulutuskäyttäytymisestä". Tutkimus toteutettiin San Franciscon Research & Marketing Strategies -yrityksen ja Erica Duecyn sekä Felicity Carterin perustaman ja juontaman Business of Drinks -podcastin yhteisponnistuksena.
Kyseessä oli kvantitatiivinen verkkokysely yli 1300 Gen Z -sukupolven edustajalle, jotka ovat laillisen juomisiän (LDA) saavuttaneita, sekä milleniaaleille ympäri Yhdysvaltojen manteretta.
Kysely koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osio käsitteli juomia yleisesti, kun taas toinen oli erityisesti viinistä.
Tärkein löydös tutkimuksessa oli, etteivät seikat kuten terveys, kestävyys, luomu tai vähäkalorisuus olleet merkittäviä tekijöitä siinä, miksi ihmiset valitsevat yhden juoman toisen sijaan. Kolme tärkeintä ostopäätöksiin vaikuttavaa tekijää olivat "hyvät maut", "helppo löytää/ostaa" ja "hinta".
Viineistä kysyttäessä osa kyselyyn osallistujista oli pettyneitä viinikategoriaan ja kertoi, etteivät saaneet haluamaansa makuelämystä tai että pullon sisältö ei vastannut etiketin lupauksia.
Hyvä uutinen on, että viini on kuitenkin toisella sijalla suosituimpana juomana Gen Z:lle heti limonadien jälkeen ja kolmannella sijalla milleniaalien keskuudessa. Tutkimus paljasti, että nuoret juovat viiniä enemmän kuin on ajateltu.
Yli 90-sivuinen raportti tarjoaa syvällisen analyysin milleniaalien ja Gen Z:n juomamieltymyksistä, ja siinä on erityinen osio omistettu viinille. Raportti on saatavilla ostettavaksi ja ladattavaksi osoitteesta: https://www.researchandmarkets.com/reports/5892638/millennials-gen-z-comprehensive-study-alcohol

Wine Searcher: Italian montepulciano-sota
Montepulciano-nimen käyttöä ollaan rajaamassa vain kyseisellä tuotantoalueella käytettäväksi ja muualla Italiassa, kuten Marchessa, montepulciano-rypäleestä on jatkossa käytettävä nimitystä "cordisco". Äskettäin Italian maatalousministeriö hyväksyi pyynnön palauttaa montepulciano-lajikkeen synonyymi cordisco kansalliseen viinirekisteriin.
Alessandro Nicodemi, Consorzio Vini d'Abruzzon puheenjohtaja, on tyytyväinen tulokseen: "Synonyymin käytön myötä muut alueet voivat noudattaa uutta etiketöintiä koskevaa asetusta ja oikean tiedon periaatetta, välttäen laittoman käytön ja suojatun alkuperänimityksen väärinkäytön etiketeissä tai viinin mainonnassa, mikä meidän näkemyksemme mukaan sekoittaa loppukuluttajan."
.
Päätös ei kuitenkaan miellytä kaikkia ja muun muassa Marchen tuottajat huomauttavat, ettei yksikään italialainen tai ulkomaalainen kuluttaja tunne termiä "cordisco", jonka alkuperä juontaa juurensa keskiajalle ja joka on kadonnut yleisestä käytöstä. Cordisco nimi poistui käytöstä viinirekisterin siirtyessä paperirekisteristä digitaaliseen versioon 1980-luvun lopussa.
Montepulciano d'Abruzzo nimen alla tuotetaan viiniä vuosittain yli 100 miljoonaa pulloa ja se on yksi suosituimmista viineistä italialaisissa supermarketeissa ja tunnetuimmista italialaisista nimikkeistä ulkomailla.
The IWSR: Alkoholiin käytetyn rahamäärän lasku saattaa olla väliaikaista
Kuluttajat vähentävät alkoholiin käyttämäänsä rahamäärää taloudellisten huolien kasvaessa ja elinkustannuskriisin syödessä heidän käytettävissä olevia tulojaan, kertovat IWSR:n tuoreimmat saatavilla olevat tiedot.
Kuluttajat pyrkivät säästämään rahaa priorisoimalla 'välttämättömän' kulutuksen ja vähentämällä ulkona käymistä. Talous on tällä hetkellä – etenkin nuorempien laillisesti alkoholia käyttävien juojien osalta – paineessa useista tekijöistä johtuen, kuten korkokannan noususta, velasta, ruoan inflaatiosta, veronkorotuksista ja energiakustannusten kasvusta.
Anastasia Timofeeva, IWSR:n Senior Consumer Insights Manager toteaa: "Kuitenkin kuluttajat raportoivat korkeasta työllisyydestä, joten tulevaisuuden näkymät ovat edelleen positiivisia. Tämä viittaa siihen, että tapahtuvat muutokset eivät ole rakenteellisia, ja palautuminen on todennäköistä."

Hyvää joulua, palataan viiniuutisiin taas ensi viikolla! <3
Comments